fredag 28 mars 2008

Att glöd rita en tavla


Att skapa en tavla genom att glöd rita tar sin tid. Hur vill jag att underlaget ska se ut? Vill jag ha mörkt eller ljust träslag att jobba med? Ska det bli en fyrkantig eller oval tavla? Ska jag denna gång ha en fräst kant på det jag ska skapa motivet på.


När jag väl har bestämt mig för hur själva grunden ska vara så vattenlackar jag det. Låter det torka och sedan slipas det för att få trädet lent och fint. Nu kanske ni tänker behöver man verkligen göra allt detta innan man sätter sin prägel på det hela. Ja bara säger som vanligt bra förarbete ger bra slutarbete.


Först nu börjar jag med det motiv som jag tänkt göra för att glöd rita en tavla. I bland ritar jag upp motivet med blyerts och då bara stora drag av det hela. Fram med glöd ritningspennan sätt i strömmen och börja jobba. Låter det enkelt? ja det är det för de som hållt på ett tag som jag gjort. Men hur lägger jag motivet för att få den bästa möjliga brända färg? Är det mycket töre i så är det svårjobbat. Det gör att det blir hårdare att bränna i. Ursäkta vet ni inte vad töre är ? Jo det är de mörka delarna av trädet där det ofta är så hårt så hårt.


Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun så det inte blir mörkt på de ställen där det ska vara ljust och tvärt om. Beroende på vilket motiv som valts så spelar det väldigt stor roll. Hur skulle det se ut med en sol som är lysande om jag i stället gjorde den helt svart. Nä fy ingen solförmörkelse här inte. Är det klart nu då?

Visst kan man lämna det som den är men här är det dags för den lilla stålborsten att göra sitt jobb. NÄ den repar inte. Jobbar man på rätt sätt så blir det bra. Vad händer sedan då tror ni?.......................... Nu kommer frågan om att förborra för upphängning och en sak till som man i regel gör. Jag lackar åter igen för vem vill ha en tavla som inte går att damma av.


Nu har ni fått en inblick i hur det går till att glöd rita en tavla. Vem vet kanske du blir sugen på att prova. Det är helt underbart att se när motivet växer fram. För var tavla blir olik den andra pga träsrtukturen. Titta in i Slöjdverkstan så kan ni se några av de tavlor jag skapat.


Jeanette


Inga kommentarer: