måndag 14 april 2008

Nytt liv i Ateljen









Nu är det åter dags att sätta sig ner och börja måla igen. Min atelje är klar och den blev så fin med den varma färg som jag valde ut till väggarna. Ljus puder blev det. I fönstret hänger nya sydda gardiner med båtar och fyrar.

Jag har en egen ingång till den och det känns så härligt att ha det så. Förut satt jag i lägenheten och målade. Allt var synligt för dem som kom och hälsade på oss. Men det gjorde i och för sig inte så mycket för jag håller sådan bra ordning bland mitt material och de alster som jag håller på med.

Det är mycket som finns innanför de väggar där jag har min atelje. Pärmarna står på rad med alla bilder jag ritat under åren som gått. Material ligger på sin plats i hyllorna och alla färger står på parad på mitt arbetsbord. Arbetsbänken med verktygen står bakom min rygg när jag sitter och målar. Där hänger det skruvmejslar i alla storlekar både stjärnmejslar och spårmejslar. Hammaren som är det bästa verktyget att ha till hands är i mitt fall liten och behändlig. Skulle inte den finnas så skulle mina tavlor inte kunna få någon krok för upphängning. Vad har jag då mer på arbetsbänken? -Där finns tvingar, filar stora penslar att ha till hands när man lackar. Sandpapper och givetvis ställning att lägga färdiga alster på tork på.

För övrigt så har jag allt nära till hands för att slippa springa runt och leta efter det som jag ska ha för att skapa ett alster. Det värsta jag vet är oreda. Här har ni en tjej som vet vad hon vill och ordning ligger etta bland mina meriter.

Jeanette

Inga kommentarer: