torsdag 6 mars 2008

Skaparglädje och Konsthantverk




Så var det dags igen att skriva lite i sin blogg. Solen skiner utanför vårt fönster och det är hela 8 grader varmt. Nu går det fort till vi har värmen och allt i full grönska. Vi har redan sett små Tussilago i dikeskanten. Det gjorde vi när vi var nere i HJO i helgen.

Skaparglädjen väcks nu. Och det fina vädret gör att man känner sig härligt glad och vill sätta fart med det man tänkt.

Jag ska sätta mig en dag nu och ta fram min symaskin. Sy påsgömmor så man kan få ordning på alla plastpåsar man bär hem mat i från alla våra butiker som finns runt omkring oss. Hur gör jag då en påsgömma. Först väljer jag ut ett lämpligt tyg och klippet ut den storlek som jag vill ha. Pressar tygstycket och sedan blir det till att vika ner en fin kant runt om stycket och sy det på maskinen. Jag vill ju ha en fin och hållbar kant.

Efter det mäter jag ut var resårbandet ska hamna så det blir en lagom rynkad kant upptill och nedtill. Vad händer sedan då tro. Jo nu är det hög tid för att ordna till en upphängning för det hela. Klipper en smal remsa av det tyg jag valt och viker in från båda sidor mot mitten så åter igen symaskinen. Placerar upphängningen där jag tänkt mig och syr fast den på påsgömman.

Det sista som nu ska göras är att sy ihop så det bildas en påsgömma. Låter det krångligt? Då ska jag bara säga er att det var nästan krångligare för mig att skriva om hur man tillverkar just en påsgömma. Ni vet väl att skapa för en konsthantverkare är rena drömmen. För då får man använda sin händer.


Jeanette

Inga kommentarer: