lördag 19 juli 2008

Intresse för luffarslöjd




Kul att intresse för luffarslöjd håller i sig. Eftersom det är ett gammalt hantverk så blir jag så glad när jag ser att det är så många som söker efter just luffarslöjd arbeten ute på nätet. Det finns så mycket som man kan göra.

Hjo mässan var helgen som gick. Där fanns det med. Fina stora skålar både utan fötter och med fötter. Vispen det härliga gamla hantverket som våra luffare gjorde från början för att tjäna en extra hacka när den vanliga lönen inte räckte till.

Det var nog väldigt tufft på den tiden att få pengar till det man behövde. Förresten så är det ju så för många av oss än i dag.

Tillbaka till olika föremål vad det gäller luffarslöjd. Jag själv är så förtjust i brödnaggen som också var bland de första föremålet som tillverkades av ståltråd. Den gör ett så fint jobb när man bakar bröd.

Ska man i stället gå över till något som lyser upp tillvaron så vill jag framhålla de fina ljusstakarna. Tänk vilket arbete det ligger bakom innan det blir en ljusstake. Tråden ska böjas och sedan ska det lindas på det speciella sätt som sätter sin prägel på arbetet. Tjusigt blir det i alla fall. Jag är riktigt avundsjuk på er alla som kan detta gamla fina hantverk.

Säger bara mina vänner där ute låt luffarslöjden leva kvar. Jag ska i varje fall se till att den lever kvar i min webb butik och även i butiken här hemma.

Jeanette

1 kommentar:

Mona sa...

Jag älskar också luffarslöjd. Min pappa har precis lagt ut sin sida www.luffarstigen.se Han är jätteduktig och inte dyr!
Tack för en fin blogg.