tisdag 29 juli 2008

Smycken i sötvattenpärlor

Detta smycke är gjort av rosa sötvattenpärlor och blister. Med ett lås som är fyrkantigt.

SMYCKEN


I dag ska jag framhäva smycken som är gjorda av sötvattenpärlor. Jag tillverkar inte smycken själv. Men eftersom jag är den drivande personen bakom allt jobb i webb butiken och butiken här hemma så måste jag skriva av mig för att synas bättre på webben.

Vet ni ett halsband av sötvatten pärlor kan ha många olika färger. Det tar sin tid att sitta och trä upp alla dessa underbart formade pärlor på en tråd som passar just det smycket som man tillverkar. Jag ser på varje halsband jag får in att det ligger mycket tanke bakom innan det blir till ett halsband. Nu undrar ni säkert vad jag menar med det. Låt mig få förklara.

Jag själv är ju konsthantverkare men målar då på trä och andra saker som kommer för mina händer. Virkar även egen designade Barbieklänningar. Men tänk er då i stället en som håller på att tillverka smycken. Om det så är halsband, armband eller örhängen har ingen betydelse. På samma sätt sitter man där och funderar på hur det ska se ut när det är klart. Ska jag nöja mig med en färg eller ska jag blanda. När det gäller användandet av sötvattenpärlor så ska man inte blanda in för många olika färger. Var färg för sig själv är finast när det gäller dessa pärlor.

Skulle man vilja blanda in andra sorters pärlor så gör hellre de. Många använder glaspärlor i olika kulörer passande de man håller på med. Man kan även använda potatos en glittrig liten pärla som ger smycket ett spännande utseende. Längden bestämmer man själv. Men skulle man vilja ha en speciell längd så fixar nog säkert tillverkaren det med.

Hur låser man då smycket????? Det finns många olika låsannordningar som fungerar bra och även är riktigt snygga. För att nämna några. Fyrkantigt lås med dekoration, som knäpps med en liten hake. Skruvlås, där förstår ni säker av namnet hur det fungerar.Det finns mycket så mycket att välja mellan. Och tur är väl det.

Jeanette

Inga kommentarer: