tisdag 5 augusti 2008

Måla på porslin och glas

En av mina målade muggar



Målar du själv något där hemma?
Jag för min del håller på med en hel del. Det är så skoj att sätta sig och skapa fram något med den pensel man valt i burken. Nej jag använder inte bara en pensel utan skiftar beroende på vad i motivet jag ska måla.


Måla på porslin och glas är något som jag också gör
. Inte för att det blir så ofta men när väl det är dags så är det så skoj. Muggar i vitt porslin är det som jag målat mest. Förr några år tillbaka så målade jag även barnglas. Då med olika seriefigurer och givetvis goa nallar. Om vi går tillbaka till muggarna jag målar så har det förekommit många olika motiv. Både till vuxna och barn. Ungdomar och en skatebord klubb. Då målade jag även namn på deras muggar.


Vet ni det som varit mest konstigt att måla
var när jag fick måla av en Saab på en mugg. Snacka om att det blev fel. Tänk er en bil som är målad på en mugg. Jag fick intrycket om att vara i lustiga huset. Men kunden har ju alltid rätt. Och barnen som skulle ge sin morfar den var så nöjda.


Det som gått mest är emblem för olika hockeylag och bandylag. Sedan ville den som beställde ha sitt namn på. Eftersom jag målar med en färg som bränns i vanlig ugn så kan man inte köra dem i micron eller diskmaskin. Men vem vill göra det med något som är handmålat. Snart måste jag även måla lite lyktor med julmotiv och jag ska även försöka hinna med att måla glöggmuggar i glas.

I webb butiken har det inte kommit in några muggar eller annat som är målat på porslin och glas. Jag har i stället dem hemma här i butiken. Så välkommen hit på onsdagar och lördagar.

Jeanette

Inga kommentarer: