måndag 11 augusti 2008

Stickat och flitiga händer





Ett hantverk som funnits i många år är nog ändå stickningen.
Jag minns som liten att mormor stickade och hennes mamma lika så. Många sitter säkert hemma i stugans lugna vrå och myser med stickorna i famnen.
Stickat och flitiga händer vill jag verkligen kalla det för. Tänk så mycket man kan göra när man är så flitig. I min webb butik har jag med stickade sjalar i mjukt och härligt mohairgarn. Fast de ser väldigt luftiga ut så värmer de gott när man lägger en över sina axlar. Vilka härliga färger det finns att välja mellan när man stickar.

Om det så är handleds värmare eller sockor.
Eller ett par varma härliga tumvantar. Vet ni det finns många mönster att ta till när man stickar. Titta bara i en vanlig veckotidning när det lackar mot höst och vinter. DÅ dyker det ena mönstret efter det andra upp. Man behöver inte bara sticka räta och aviga utan vad sägs om ett par handleds värmare som är gjord som en fläta. Minns ni de gamla fiskar tröjorna? Just de var gjorda på de viset.

Motiv på en tröja är heller inte det något problem för en som är van att sticka. Det var några år sedan de var populära men jag tro att det kommer tillbaka igen. Gryt lappar är även det något som man kan göra när man stickar. Titta in i butiken där finns än så länge två par med avslutande virkad kant.

Jeanette

Inga kommentarer: