söndag 14 december 2008

Nya nyckelskåp på gång



Nu är det nya nyckelskåp på gång. Jag har plockat fram dem och börjar förlacka dem i morgon. Det är mycket att tänka på innan man kommer så långt som till målningen. Men ni som följt denna blogg vet ju vad jag menar.

Ja. Jag vet, vi som är här för första gången då. Hur går det till egentligen?
Det börjar så sagt med att jag förlackar skåpen. Sedan slipas de och efter det bottenfärgen jag valt. Om det är en kund som beställt så får den givetvis bestämma färgen och motivet. Men nu är det jag som målar ut i från det jag känner för. När så färgen är torr ska man välja motiv. Jag har många motiv att välja mellan så i bland tar det tid. Oftast är det så att jag redan valt ut motiv för den bottenfärg jag valt. Motivet målas med flera färger i bland med en tjock pensel och i bland med den allra finaste av de penslar jag har. När så allt är klart får det åter torka. Så är det dags att slutlacka. Varför man gör det? Jo. För att helt enkelt skåpet ska tåla slitage och få en vacker lyster. Är det då klart nu? Ja med målningen är det de.

Men om man som jag gör i bland dekorerar med stenar ,snäckor, rep eller annat så ska det nu limmas på och sedan får man åter vänta på att det torkat. Jag brukar även här lacka det som jag limmat fast. Givetvis inte repet för det ska åldras med tiden. Men stenar och snäckor blir så vackra med lack.
Dags att sätta ut det till försäljning i webb butiken och sedan hoppas på att det är någon köpglad kund som fastnar för det.

Jeanette


P.S Dagens bild är min lilla butik här hemma.

1 kommentar:

Anonym sa...

Roligt att läsa om nyckelskåpen! =)
Jag har precis suttit som skrivhjälp på ett prov, ska ta det lite lugnt nu och sen cykla ner till stan och se om jag kan lämna blod denna gången!
Blir att jobba på en sista julklapp ikväll med hjälp av en kompis, annars är det lite lugnare nu!
Ha det så bra och sköt om dig!
Kram Elenor