onsdag 10 december 2008

Vilken fin julmarknad det var

















Julmarknaden på Almnäs gick bra för min del. Jag fick sålt en hel del av mina alster. Det känns så skönt att bli omtyckt för det man skapar. Många berömde det jag gör så det var så skoj.

Julmarknaden var ju i två dagar och det var mycket folk båda dagarna. Härlig stämning och härlig miljö att stå i. Vi stod i en byggnad från 1800-talet. Den kallas för St. Petrusladan. Förr förvarade de krut och gift där och även skrot på senare år. Hörde även att den fick vara likkammare för de som senare skulle ner i graven. Hu så hemskt, men så var det ju förr.

Jag fick ett litet stånd att duka upp på och det var så mysigt med all granris och lampor som klädde väggar och stolpar. Efter väggarna stod det höbalar som fick bli till stolar och för oss som sålde fick de bli hyllor att dekorera. Vi stortrivdes och ska vara med nästa år igen. Har redan fått platsen bokad.

I kaffet kunde man köpa frasig våffla med grädde och sylt. Kaffe och pepparkaka och givetvis glögg. Gårdens mejeri sålde ost och kött. Gårdsboden dinkelmjöl och speltmjöl. Det ska vara bra att baka på. Får väl fara ner och handla lite någon gång. Vi har ju bara två kilometer dit. Vi köpte i alla fall en ost som är gjord från ett gammalt recept ännda från 1225-talet. Ni må tro att den är en delikatess.

Många andra stod och sålde sina alster och skolklasser sålde godis. Ja det var verkligen en sådan där julmarknad man alltid önskat sig. Så tack Almnäs för att jag fick vara med.

Jeanette

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som en mycket mysig marknad! =)
Hur smakade osten?
Kram Elenor